Cross training, czyli trening uzupełniający

Cross Training to unikatowy i skuteczny trening funkcjonalny, który pozwala na osiągnięcie doskonałej kondycji i formy ciała. To także stawianie sobie wyzwań, pokonywanie barier oraz czasami walka z samym sobą. To wszechstronny, zróżnicowany uzupełniający trening ogólnorozwojowy, który angażuje wszystkie partie mięśniowe. Jego celem jest osiągnięcie równowagi między siłą mięśni a ich wytrzymałością. Jest to metoda treningu łącząca w sobie elementy gimnastyki sportowej, lekkoatletyki i ćwiczeń z obciążeniem, np. sztangami

Wykonuje się w celu urozmaicenia dotychczasowych ćwiczeń i rozwoju mięśni dotąd nieaktywnych oraz przygotowania do specjalistycznych treningów, które są bardziej wymagające, a zatem wyczerpującego intensywność jest większa, a czas odpoczynku krótszy, niż w przypadku klasycznego treningu siłowego. Ćwiczenia funkcjonalne są zróżnicowane i umożliwiają naturalny ruch, angażując wszystkie łańcuchy mięśniowe. Sam trening odbywa się w grupie, co jest czynnikiem mobilizującym do pracy
Cross training jest treningiem uzupełniającym. Jego celem jest rozwój tych partii mięśni, które nie są aktywne w trakcie codziennych ćwiczeń. Może stanowić zatem dopełnienie rutynowych zestawów ćwiczeń ujętych w planie treningowym sportowców-zawodowców i amatorów. Efektem cross treningu jest poprawa kondycji fizycznej i koordynacji ruchowej, zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kontuzji i wzmocnienie mięśni.

Zajęcia cross training w klubie fitness trwają około godziny. Nie zakładają użycia specjalistycznego i ciężkiego sprzętu sportowego. Ćwiczenia są proste, ale wymagają od osoby ćwiczącej dobrej ogólnej kondycji fizycznej. Trening jest intensywny a czynnikiem motywującym do działania są członkowie grupy, w której ćwiczymy. Ćwiczenia wykonuje się w szybkim tempie. Angażują one wiele partii mięśni jednocześnie. Na zajęciach cross trainingu praktykuje się takie formy aktywności jak bieganie, pompki, podskoki, przysiady, rowerek w pozycji leżącej na plecach, martwy ciąg, podciąganie na drążku oraz ćwiczenia na piłce fitnessowej i z piłką lekarską.

Mnogość ćwiczeń powoduje, że nie grozi nam rutyna. Najczęściej poszczególne ruchy wykonuje się na czas. Z kolei czas odpoczynku jest krótki. Cross-trening jest treningiem wytrzymałościowo-siłowym, połączeniem zróżnicowanych i intensywnych ćwiczeń, które mają na celu podniesienie wydolności organizmu,. Terminu „cross-trening” często używa się zamiennie z „crossfitem” jednak dyscypliny te, choć do siebie podobne, nie są tym samym.

Ćwiczenia można samodzielnie dopasowywać do swoich możliwości i potrzeb. Podczas treningu wykonywane są ćwiczenia na wszystkie części ciała, czyli na brzuch, klatkę piersiową, plecy, barki, nogi i pośladki. Zajęcia składają się z trzech części. Pierwszą część tworzy rozgrzewka, podczas której przygotowuje się ciało do wysiłku fizycznego. Druga część to tak zwany obwód, w trakcie którego angażuje się do pracy różne partie mięśni. Ostatnia cześć treningu to ćwiczenia rozciągające i rozluźniające. W trakcie zajęć korzysta się np. ze sztangi, piłki lekarskiej, piłek gimnastycznych, czy z lin.

Cross training korzystnie wpływa na wygląd sylwetki, poprawia nasze samopoczucie, zwiększa siłę ciała, wzmacnia mięśnie, stawy i kości, poprawia wydolność serca i płuc oraz kondycję i koordynację ruchową.

Cross training przeznaczony jest dla wszystkich, także tych mało wyćwiczonych. Mogą z niego korzystać zarówno kobiety, jak i mężczyźni, jest więc polecanym wszystkim zdrowym osobom

Dodaj komentarz